Mai
esimestel päevadel käisid kaksteist
eesti organisti Eesti Orelisõprade Ühingu eestvedamisel orelireisil Põhja-
Poolas.
Esimesel
päeval tutvusime Gdanski orelitega. Sealseks vaieldamatuks pärliks on Oliwa
katedraalis asetsev ligi 7900 orelivile ja 110 registriga Johann Wulfi orel,
mille esialgne, nüüdseks ajaloo keerdkäikude tõttu mitmeid kordi ümber ehitatud
versioon valmis aastail 1755-1780 . Juba selle pilli unikaalne vitraazaknent
ümbritsev rokokoo-prospekt võttis oma võimsuses sõnatuks. Kui sellele lisandus organisti
sõrmede alt Händeli Messiase võimas Halleluuja-koor, muutes oreli otsekui
elavaks- üle kogu prospekti liikusid muusikaga kaasa keerubid ja trompeteid
mängivad inglid, keerlesid kellamängud- oli orelirõdul seistes tunne
sõnulseletamatu.
Teist
reisipäeva alustasime ringkäiguga suursuguses Pelplini katedraalis ning
jätkasime imekaunis Toruń´i linnas. Sealses Ristija Johannesele ja evangelist
Johannesele pühendatud peakatedraalis on muuseas ristitud kuulus astronoom,
heliotsentrilise maailmasüsteemi alusepanija Mikołaj Kopernik. Meie
reisiseltskond huvitus eelkõige väikesest barokkorelist, mis ehitatud aastal
1688 kohalike meistrite poolt. Sealse organisti lahkel loal said seda vana
väärtuslikku pilli oma käega proovida kõik soovijad. Tagasiteel Gdanskisse
põikasime sisse ka Malborki (Marienburg). Sealne linnus, mille peakatedraal
ootab küll veel renoveerimist, on suurim telliskividest ehitatud linnus ja
suurim gooti stiilis linnus maailmas.
Kolmanda
reisipäeva ning võib öelda, et kogu reisi „pärl“ avanes meie ees Pasłęk´i linnakeses.
Hiljuti täielikult renoveeritud meister Hildebrandt´i orel, mille kahte vastasseinal
asetsevat võimsat prospekti ühendas, sarnaselt Gdanski Oliwa katedraaliga, kaunis
vitraazaken, võitis oma imelise kõlaga kõigi südamed. Siinkohal ei saa jätta
mainimata ülipõhjalike orelialaste teadmistega kohalikku preestrit Jan
Sindrewicz´it, kes ei pidanud paljuks jutustada ülipõhjalikult oreli keerukast
ajaloost ja renoveerimisest ning lubada seejärel kõiki soovijaid ka oma käega
seda kaunist pilli proovida. Pasłękist sõitsime edasi Fromborki, kus asub võimas katedraal imekauni
barokse oreliprospekti ja kiriku tagaosas põrandal, otse kuulajate keskel
asetseva 5-manuaalise mängupuldiga.
Katoliiklikus
Poolas on kogudused suured ning kirikud rahvast täis. Huvi tundub jaguvat ka
oreli kui muusikainstrumendi vastu. Suuremates, väärtuslikumate pillidega
katedraalides toimuvad mitu korda päevas (Oliwa katedraalis lausa igal
täistunnil) oreli esitlused. Kuulajaile demonstreeritakse selle jumaliku
instrumendi pea ammendamatuid võimalusi- käo kukkumisest, tuulekohinast või
karu möiretest kaasaegse filmi- või lausa poppmuusika peaaegu audentselt kõlavate
esitusteni, rääkimata sümfooniaorkestri või või oratooriumi-koosseisu võimsast
imitatsioonist, kus lõpuakordid otsekui kergitaksid kiriku katust. Meie reisiseltskonnas
tekkis arutelu, kas säärased esitlused, kus rahvast meelitatakse vaid
„hittidega“, millel tihtilugu ei ole „päris“ orelimuusikaga mingit seost, ikka
õigustavad ennast. Pidime tõdema, et küllap õigustavad- kui see veidikegi aitab
orelit ja organisti elukutset populariseerida. Muide, Poolas on valdav enamus
organistidest mehed. Tööpäevad on pikad, lisaks oreli esitlustele kolm-neli missat
päevas, pluss uue repertuaari pidev omandamine. Loomulikult on tegemist
suurepäraste mängijatega.Pikkadel
autosõitudel (vahemärkus: Poolas on nüüd uued, harukordselt head teed!) ja
õhtustel koosviibimistel tuli lisaks päeval nähtule jutuks olukord eesti kirikus
ning organisti roll tänases koguduses. „Ma ei soovi olla ainult organist“, kõlas üks viimase õhtu mõtetest. Ning kellelegi
ei tulnud lahti seletada, mis on selle töö tegelik haare. Tänutunne kordaläinud
reisi ja toreda seltskonna üle jääb küllap veel kauaks kaiguma koraaliimprovisatsioonina
kaunil Hildebrandti orelil- „Oh võtkem Jumalat suust, südamest nüüd kiita...“